Hangon Regatassa Lurifax niukkaan voittoon tasapistein Yolan kanssa

Expressit noteerattiin hienosti HBL:ssä. Paperilla oli karkeasti puolensivun juttu, isolla värikuvalla.

Lurifaxin kaksi ykkössijaa ratkaisi tilanteen tasaisesti purjehtineen Yolan tappioksi molempien ollessa tasapisteissä. Kolmanneksi sijoittui Helmi. Lurifaxin kipparin Juha Hännisen raportti Hangon Regatasta.

Lurifaxin henkilöstössä oli tällä kertaa vasemmalta Timo Ylikangas (isopurje, spinnu), Mette Hänninen (fokka, piano) ja Jari Mieskonen (keula).

Hanko oli taas vaikea ja yllätyksellinen. Tuulet olivat heikkoja ja vaihtelevia, sijat vaihtelivat ja yllätyksiä sattui. Harjoittelu tapahtui totutun kaavan mukaan matkalla radalle. Torstaina tuuli oli pohjoisesta ja melko heikko. Ennen starttia spekuloimme mihin laitaan menisimme ja päädyimme oikeaan laitaan. Poiju oli edullinen ja olimme starttaamassa sieltä hyvissä asemissa, kiihdytystä linjalle ei sitten koskaan tullut ja lähdimme tukevasti viimeisten joukossa. Surkean startin jälkeen kippari päätti ottaa tsangarin vasemmasta laidasta vaikka oikea laita oli valittu edullisemmaksi. Ensimmäisellä ylämerkillä totesimme, että oikea laita todellakin oli edullisempi, olimme ns. “pökänä”. Helmi, Yola ja Kira olivat jo kaukana.

Henkilöstö ilmoitti, että kisat on nyt kisattu ja lähdetään kotiin. Miehistö kuitenkin tsemppasi ja piristi mielialaa lentävillä lauseilla, “fliitti on kaunis näin takaapäin”, “kukaan ei peitä tuulta” jne. Pitkällisten työehtoneuvotteluiden jälkeen kiinniteltiin spinnun narut asiallisesti, nostettiin spinnu ja lähdettiin raivokkaaseen takaa-ajoon. Nyt pysytttiin oikeassa laidassa ja muutamien onnistuneiden merkinkiertojen ja reitivalintojen ansiosta nousimme lopulta viidenneksi. Kärjessä Helmi, Yola ja Kira kävivät tiukan kamppailun voitosta, jonka Kira ratkaisi menemällä riskillä eri laitaan kuin muut.

Spinnuja on hyvä ihailla takaa.

Perjantaina oli tyypillinen Hangon merituuli. Poiju oli taas edullisempi ja otimme poikkeuksellisesti loistavan startin. Rata oli melko vino ja käänsimme pian paapuurin halssille, joka vei lähemmäksi ylämerkkiä. Tuuli oli vaihtelevä ja ensimmäisellä ylämerkillä hiukan enemmän vasemmalta tuli pari venettä ohi. Olimme kuitenkin mukana kärkikamppailussa. Torstain nöyryyttä opattaneen kokemuksen jälkeen tuntui hyvältä. Spinnuosuudet menivät hyvin ja pysyimme koko ajan kärkikamppailussa. Helmi ja Yola olivat tiukasti kannoilla. viimeisellä ylämerkillä otimme pari 10 minuuttia aikaisemmin startannutta First 31.7 kiinni. Firstit olivat ajamassa omalle virtuaaliselle ylämerkilleeen, reilusti yli… Tästä seurasi mielenkiintoinen tilanne kun ei voinut laskea niiden alapuolelle, toisaalta takaa tuleva joukko ajoi selvästi alemmas ja lyhempää reittiä. etumatka kuitenkin piti ja olimme viimeisellä ylämerkillä ensimmäisenä. Loppu oli spinnustrekkiä ja jouduimme vielä ohittamaan toisen Firstin jotta voitto oli varma. Laiturilla fliitin juniorit yrittivät vielä psyykata väittämällä meidän kiertäneen väärän radan. Kilpailuvietin sokaisemanakin kannattaisi lukea orderit ensin ennenkuin soittaa poskeaan bryggalla 😉 Lurifaxin aurinkoakin tarkempi henkilöstö oli varma asiastaan otettuaan orderit täydellisesti hallintaan jo ennen starttia.

Viimeistä päivää ajatellen tilanne oli kutkuttava, Helmi johti tasapistein Yolan kanssa ja Lurifax oli kolmantena pisteen jäljessä. Lauantaina kisassa paras näistä kolmesta voittaisi kokonaiskilpailun.

Illalla Express-legenda Jussi Heikonen vieraili Lurifaxissa ja korjasimme maastöpyöräilyn aiheuttamaa nestehukkaa

Expressit olivat taas Hangon suurin köliveneluokka.

Lauantaina tuuli oli heikko ja sitä etsittiin pitkin ja poikin. Vihdoin kilpailulautakunta asetti radan lähemmäksi rantaa ja päästiin kisaan. Juuri ennen starttia tuuli pläkäsi melko täydellisesti ja pääsimme hädin tuskin yli linjan pari minuuttia starrtin jälkeen. Lähdimme kohti vasenta laitaa, jossa tuuli paremmin. Suureksi yllätykseksemme olimme ensimmäisenä ylämerkillä, Moulin Rouge ja Yola tiukasti kannoilla.

Tuuli vaihteli todella paljon ja sijoitukset vaihtelivat, Moulin Rouge meni välillä johtoon. Pienen pikapalaverin jälkeen päätimme vahtia Yolaa ja ajaa kokonaiskisan voitosta ja jätimme Mulinexin ajamaan omaa kisaansa. Heikossa tuulessa ja kuumassa helteessä hermot olivat millin riekaleina. Yritimme seurata tuulia tarkasti vaikka se oli vaikeaa. Viimeistä ylämerkkiä lähestyttäessä Mylly johti ja olimme toisina. Tuuli oli juuri ylämerkillä hyvin vaihteleva ja Moulin Rouge teki pari epäonnista käännmöstä ja pääsimme ohi. Pari veneenmittaa ylämerkistä tuuli pläkäsi ja kelluimme mainingissa kohti merkkiä lokin näyttäessä nollaa ikuisuudelta tuntuvan ajan. Lopulta pieni tuulenhenkäys pelasti meidät ja pystyimme nostamaan spinnun. Saimme hyvän etumatkan muiden vielä kelluessa kohti ylämerkkiä. Loppusuora oli hermoja raastavaa spinnuttelua kevyessä tuulessa ja vanhassa mainingissa. Tuulen välillä pläkätessä jännitys säilyi maalilinjalle asti. Kovan tsempin jälkeen voitimme Lurifaxin ensimmäisen Hangon regatan, hiukan onneakin tarvittiin.

Kotimatkalla nostimme retkispinnun, tai ainakin sen piti olla retkispinnu, mutta… Suunto Cupissa kisaspinnun pussi oli unohtunut kotiin joten spinnu nostettiin retkispinnun pussista ja siitä pussista se nousi nytkin. Regatta ajettiin siis retkispinnulla…